Challenge: elke 30 minuten bewegen

Wist je dat wij Nederlanders Europees kampioen zitten zijn? Gemiddeld zitten we 10 uur per werkdag. Van de zittende medewerkers beweegt zelfs 19% tijdens een werkdag helemaal nooit. Veel thuiswerkers missen ook de korte beweegmomentjes naar hun collega’s. Al met al niet best. Door het vele zitten lopen we namelijk meer kans op ziektes en bij beeldschermwerkers ontstaat er een verhoogde kans op klachten aan armen, nek en schouders.

Met de landelijke campagne ‘Een half uur even bewegen. Zet ook de stap!’ wil het ministerie van SZW aandacht vragen voor deze lichamelijke onderbelasting op het werk. De oplossing is eigenlijk simpel. Met een paar eenvoudige veranderingen in je dag- en werkritme kun je meer bewegen inbouwen.

Kom in actie en volg onze 7 tips:

  1. Wissel zitten en staan eens af tijdens je werk door bijvoorbeeld staand te bellen of te vergaderen.
  2. Start je dag met een ommetje naar je “thuiswerkplek”, of gebruik je pauze om even frisse neus te halen en loop na je werk weer met een ommetje terug naar huis.
  3. Sta regelmatig op om wat drinken te halen en zet niet een hele kan drinken op je bureau.
  4. Las micropauzes in om een oefening te doen achter je bureau.
  5. Gebruik een app of timer om je eraan te herinneren om een oefening te doen of op te staan.
  6. Loop eens wat vaker op een dag de trap op en af.
  7. Ga na je werk niet zitten maar zoek een leuke beweeg activiteit waar je blij en ontspannen van wordt.

Zorg ervoor dat je elk half uur even beweegt. Je zult merken dat je je fitter gaat voelen!

X